Jösse vad tiden går, endast 4 veckor kvar till påsk nu…. Förvisso ligger den tidigt i år, men i alla fall. Sportlovet bjöd på mycket sol och värme, men veckan innan dess var det både snö och en hel del minusgrader.

Vi tycker det är verkligen tråkigt att vi inte kan träffa er personligen nu under Corona, och hoppas att bättre tider snart kommer. Vi håller i dagsläget de allra flesta möten digitalt just nu och föräldramötet kommer som skriftlig information även denna terminen. Jag hoppas att ni hör av er till oss kontinuerligt om ni har frågor och funderingar. Alla utvecklingssamtal kommer nu i vår, då skrivs också alla skriftliga omdöme och IUP’er, samt alla underlag för betygen fastställs. Detta informeras på dessa samtal.

Vi kan inte heller åka iväg på några jippo, så hela kulturutbudet ligger lågt, vi har lite författarbesök digitalt i vissa åldersgrupper som stundar annars ligger resten nere som allt annat i landet. Simundervisningen för årskurs 2 är inställt, vi har även fått besked på att simhallarna är stängda så det blir svårt att checka av simkunnigheten för de som ska ha betyg. De ska kunna simma 200 m bröstsim, samt 50 m ryggsim.

Vi har förstått att en del har lite olika funderingar på skolan, och vi vill gärna att ni ställer era frågor direkt till oss, men för att ändå nå ut med viss information på mer än en väg, har jag som rektor skrivit ihop ett ”nyhetsbrev” med lite matnyttig info om hur vi arbetar mm. Jag kommer att lägga ut det under dokument, men länkar även till den i detta avsnitt, så ni kan klicka in på länken och läsa den direkt.

Nyhetsbrev 1 210303

Fortfarande finns det platser kvar i vissa åldrar, tipsa gärna andra om skolan så vi når ut till många, regeringen håller just nu på att utarbeta en skärpning för friskolor, där man bl.a. diskuterar att ta över alla köer utan insyn för friskolorna. Intaget ska då helt baseras på närhetsprincip, socioekonomisk mm vilket kan göra att vi inte får elever trots att de sökt, för att kommunen (regeringen) vill omfördela elever till det man vill kalla likvärdighet. För att de då ska ”ta över” denna administrativa del ska de då skära ner skolpengen för friskoleelever upp till 15% per barn. Detta oroar oss mindre aktörer såklart, så jag hoppas att detta inte röstas igenom. Men det är en del oro, så vi hoppas regeringen fastslår annat.

Jag tror att dessa små skolor är betydelsefulla och behövs för många elever som inte riktigt trivs i de stora oftast lite stökiga miljöer som finns på vanliga grundskolor. Alla skolor som byggs nu är på +500 elever, så de mindre alternativen försvinner mer och mer.

Avslutningsvis vill jag säga till er alla, försök att stå ut i denna pandemi, var rädda om varandra och njut av en fantastisk vår som vi har framför oss.

// Maria, rektor