MATEN PÅ HÅSLÖVS BYASKOLA

Vi får vår mat levererad av en restaurang som heter ”Kiels kök i Malmö”.  De tillagar nästintill all mat från grunden och levererar även all mat till vår andra verksamhet. Därtill finns även en fantastisk salladsbuffé. All mat som tillagas är laktosfri. Vill du ha koll på menyn? Nu kan ni ladda ner appen ”Skolmaten”. Välj Vellinge kommun, sedan MIBA.

FRUKTKORT

Fruktkort säljes på skolan för 50kr=10 frukter, dessa pengarna går oavkortat till klasskassan! Vi har fruktstund i samband med 10-rasten varje dag, det är frivilligt att köpa vår frukt. En del väljer att ha en riskaka eller en macka med i stället. Godis och kakor är dock inte tillåtet. Eller så har man sin egna frukt med. Skolans variation följer säsongen, så det kan vara äpple, päron, banan, clementin osv.

Kontant eller Swish till Maria 0703-685030, eftersom det ej ska gå in i bokföringen, då det är sponsring till klasskassan.

FRUKOST/MELLIS PÅ FRITIDS

Vår intention är att följa gängse rekommendationer kring både frukost, lunch och mellanmål. Vi strävar efter att köpa in råvaror med hög kvalité, ekologiskt i största möjliga mån och tänka på att sockerreducera så mycket vi kan. Skolan är dessutom helt nötfri!

Mellanmål som följer alla rekommendationer är smörgås och naturell fil/flingor. En gång i månaden har vi något extra, det kan vara paj, chokladpudding eller annat som eleverna har önskat, och då hoppar vi över sockerreduceringen den gången. Det finns ALLTID alternativ att tillgå om man inte vill ha det andra. För de som vill veta ännu mer om hur vi tänker kring mat och mellis har vi skrivit ihop ett dokument som finns att ladda ner (se under dokumentfliken).