Åldersblandade klasser

//Åldersblandade klasser
Åldersblandade klasser2018-11-29T11:50:02+00:00

ÅLDERSBLANDADE KLASSER FÖR INDIVIDANPASSAD UNDERVISNING

Vi har alltid arbetat med åldersblandade klasser sedan vårt inträde i skolverksamheten 2009. Det är otroligt givande för yngre och ändre elever att samarbeta och få möjlighet till individanpassad undervisning. I takt med att skolan växer kommer vi endast ha två åldrar i varje klass och eventuellt F-klass i en egen grupp. Och för att ge er lite kännedom om att arbeta åldersblandat berättar vi mer kring denna väl inarbetade arbetsmetod:

  • Barnen ser vad de äldre barnen arbetar med och blir nyfikna på deras arbete, och arbetar ihärdigt vidare så att de också ska få göra samma sak.
  • Barnen jämför inte sitt arbete med andras, tävlingsmomentet minskar, eftersom barn arbetar med olika saker utifrån sin egen, individuellt planerade vecka.
  • De yngre barnen behöver inte alltid fråga läraren om hjälp, utan kan oftast fråga en kamrat. Inlärningshalten blir då oftast högre, både hos den elev som frågar och den elev som ska förklara. Att förklara hur något fungerar kräver större tankeförmåga och formuleringsförmåga av eleven och är mycket givande och utvecklande för båda parter.
  • Barn lär sig att inte skämmas över att fråga. Det är helt OK i åldersblandade grupper. Läraren har alltid präntat in hos barnen att ”den som ingenting frågar, får ingenting veta”. Det är helt OK att fråga om man inte förstår, och det är helt OK att släppa sitt arbete för en stund och ta sig tid att förklara hur det hela går till för en kompis.
  • Det gör ingenting om den som är framåt arbetar med uppgifter som de äldre sysslar med, eller att den som behöver mer tid för inlärning arbetar med saker som de yngre gör. Det går att individanpassa undervisningen på detta sätt.

Vi har nu arbetat så hela läsåret, och ännu inte sett att eleverna känner sig obekväma i sin klass, tvärt om känner eleverna en enorm samhörighet och värnar mycket om varandra både i klassrummet och ute på rasterna. Konkurrensen över att hela tiden jämföra sig med kompisar i samma ålder har avtagit och medvetenheten om sin egna inlärning är stor hos var och en.