Slutet på November och dom kloka vädergubbarna säger att det inte varit såhär mörkt och grått dagtid sedan tidiga 80 talet, vi skulle behöva lite solljus. I stället så ska vi snart börja julpynta på skolan, då skiner både barnen och pyntet upp vår skola.

Vi har fått lite nya elever och det är jätteroligt varje gång, det är underbart att se att alla ”gamla” elever är så mottagande och trevliga mot alla som börjar, det är verkligen superfin stämning just nu på skolan. Fler är på väg in.

F-klassen jobbar på i sina böcker, det är Trullematerialet och Lyckostjärnan, men även vårt Tema fortsätter om Forntiden på olika sätt. En hel del börjar knäcka läskoden redan.

1-3 likaså, arbetar också på i sina läromedel och eller i våra digitala läromedlen skolan har. Nu har vi även köpt in Polyglutt via Inläsningstjänst, så att vissa även kan lyssna på barnböcker via paddorna.

4-6 kämpar på med att höja tempot i matten, och strax analkar sig Nationella proven för 6:orna. Camila som är lärare i klassen har skapat ett samarbete med en skola i närområdet så vissa prov och sambedömning görs tillsammans med dem. De har även påbörjat ett klassprojekt med Minecraft, där de ska bygga ett samhälle som utvecklas framåt på tidsaxeln inom temat Forntiden. Ni skulle höra vilka otroliga diskussioner det blir. Underbart!

Fritids: Barnen har lekt cafe i lekstugan en tid och jobbar på med detta som ett projekt, där de gör kakor mm av trolldeg osv, vi ska även sätta upp nån hylla helt enl deras önskemål. Camila som är danslärare på fritiden kommer att ha Linedans någon eftermiddag, och första gången var passet välbesökt. Läxhjälp finns hos både 1-3 och 4-6 olika dagar, detta håller respektive klasslärare själv i, tiderna varierar beroende på klass.

Pontus som är resurs i F-klass/fritids ska tyvärr sluta till jul, fotbollens högre divisioner lockar så han kommer fysiskt att flytta, och kan därmed inte arbeta kvar. Vi håller på att rekrytera hans ersättare och då börjar hen direkt i januari är det tänkt.

Vill även påminna om att skolan har öppethus för intresserade föräldrar, vi har ett evenemang på vår FB sida. Tipsa gärna om detta.

F-klassen inför 2020 börjar att fyllas, vi har nu 8 i kö på våra 15 platser då många vill säkra sin plats genom att skicka in en köanmälan, antagningsordningen är syskonförtur/ködatum. Alla som står i kö får en personlig inbjudan till Öppethus den 2/3 -20.

Vi har nu 2 platser kvar i 1-3, 4 st i F-klassen, och 8 i 4-6, är man intresserad så maila eller ring oss och boka en visning.

Kan eleven åka kommunal buss, så får man ett busskort av skolan, sedan hämtar vi eleverna uppe vid hållplatsen på morgonen, och likaså lämnar dem på em. Skolbuss går endast från centrala Vellinge, samt Höllviken och Svedala.

Skolsyster kommer nästa tillfälle den 6/12, kontakt med henne tar ni direkt via mail eller telefon.

Sist men inte minst så vill jag tacka både vårdnadshavare och elever på skolan som skrivit omdöme på ”School parrot”, det är en ny sida liknade Tripadvisor, som kan vara avgörande i ett skolval.

Har ni frågor och funderingar så tveka inte att höra ev er.

/ Maria, rektor.