Hej allihopa, nu var det ett tag sedan det kom lite nyheter. Jag hinner inte alltid, men nu finns det lite att berätta. Vi har nu haft dels vårt föräldramöte och dels föräldrarådsmöte, och det var två givande möte. Den springande punkten på båda våra möten var hur tillvida vi ska ha kvar skärmtiden på fredagar eller inte. Vi har full förståelse för att detta ämne blir en vattendelare, då man tycker och tänker så olika om det. Min personliga tanke är att allt är bra i lagom mängd. Dock är det så att detta en gång är beslutat i skolans elevråd, så vi behövde lyfta frågan där igen. Protokoll för alla mötena ligger under fliken dokument här på hemsidan. Därför behöver vi inte gå in djupare på det utan ni kan läsa själv där vad dom sades och vad som blev bestämt.

Vad kom mer upp? Jo vi tänker att vi nu behöver byta ut de gungor vi i dagsläget har på skolan, vi har nu växt till våra imponerade 60 elever och behöver därför fler och bättre gungor. Jag kollar upp möjligheterna omgående, likaså behöver vi se över klätterställningen, men då vi ej själv äger hus och mark så behöver allt förankras hos fastighetsägaren. Detta kommer bekostas av företaget Pimapo skola och fritids AB, och kanske delar vi på förankringen som vi gjort tidigare med fastighetsägaren.

Förövrigt har barnen ca 29000 kr i sin klasskassa, så nu ska vi snart iväg på vår årliga storutflykt där själva bussresan går på detta konto. Elevrådet hade även egna förslag på vad de mer ville göra för pengarna, så förslag finns.

Personal… Ja vi har en del förändringar, läraren som började i årskurs 1 valde själv att avsluta sin tjänst av personliga skäl och med omedelbar verkan. Madde som varit vår stora klippa på såväl förskoleklassen som fritidshemmet har varit sjukskriven en längre tid, men kommer nu tillbaka redan på måndag den 29/5. Katja har fortfarande tjänstledigt. Inne ist har vi nu en som heter Teddy (timvikarie) och även en som heter Louise som är i F-klassen. De är duktiga så vi hoppas kunna behålla dem båda till hösten. Förutom det har vi nu anställt Emmy som är legitimerad F-3 lärare, hon kommer och gästspelar den 2/6 då vi har vår Rokad, så de blivande 1:orna får träffa henne, men annars börjar hon först i augusti.

Föräldrarådet har detta år beslutat att vi kommer att ha en brännbollsturnering den 12/6, skolans elever bjuder på egen gjord kaka, samt saft och kaffe, men de som vill ha en egen picknick korg kan medtaga det.

Tyra, vi har nu infört Tyra appen, i denna kommunicerar vi med våra vårdnadshavare, vi ser schema på barnen, sjukanmälan etc. Denna är viktig att ha och att aktivt använda.

Skolan slutar detta år redan den 14/6 kl 8:30- 10:45, dagen efter har vi alltid helt stängt för analysdag, sedan blir fredagen ren fritids.

Skolstart har vi sedan den 15 augusti som alltid börjar med upprop mellan kl ca 8:30-ca kl 11, då går också bussarna hem, annars är det fritids.

Ni som är intresserad av plats på vår skola, kan börja med att göra en köanmälan, så kontaktar vi er för mer info och ev visning i mån av plats. Det finna enstaka platser i vissa årskurser till hösten.

Vi på Byaskolan önskar er alla en GLAD SOMMAR!!

Detta var allt för denna gången, har ni frågor och funderingar så kontakta oss. / Maria, rektor