I skrivandets stund är det ösregn och endast 6-7 grader, trots att vi är inne i maj månad. Brrr.

Nu är alla Nationella prov avklarade och det var överlag godkänt med goda resultat för alla 3:or. Även alla kartläggningar på våra 6:or börjar bli klara, så vi vet vart de ska ligga i sina betyg och likaså vad de kan kämpa på lite mer med för att höja sig.

I stort sett alla IUP samtal är snart klara, överlag så är alla väldigt nöjda med skolan och hur vi faktiskt arbetar. Det gynnar de allra flesta barn eftersom vi kan individanpassa mycket. Uppe i 4-6 har vi frångått att ha ALLT digitalt, utan nu tillverkas det mycket eget material som hjälper individen framåt, alla har kvar sin dator och upplägget finns kvar i Classroom. I 2-3 jobbar vi också en hel del med extramaterial för färdighetsträning, så att vi ska få in automatiseringen både i sv och ma. Troligtvis blir endast Clio ett kompletterande läromedel inför nästkommande läsår.

Under maj/juni kommer vi att ha bl.a. Fritidshemmets dag, då blir det vernissage utomhus på årets skapande, denna dag bjuder vi på kaffe med dropp in, genom att alla kan komma pö om pö under eftermiddagen, därefter håller man Corona avstånd till alla. Vidare kommer vi också att åka i väg med 4-6 för att orientera i skogen, samt ev ytterligare en utflykt efter barnens önskemål. Vi får se, vi vill inte utsätta oss för ev smittorisk. Våra fruktkortspengar hjälper oss i finansieringen av dessa guldkantade önskemål.

Under våren har det kommit en del nya elever till Byaskolan. Det är alltid lika roligt och inspirerande att få hit barn från olika kommuner och skolor, de kan berätta för oss hur det var på deras förra skola, och vi berättar hur vi gör hos oss. Just nu har vi från Svedala, Vellinge, Trelleborg och Malmö.

Till hösten finns det nu bara enstaka platser kvar, men man kan ändå alltid stå i vår kö, det kommer ibland ”avhopp”, och då kontaktar vi alla i turordning. Vi är ganska noga med att klasserna inte ska överstiga 20 elever, så därför står redan barn i kö till vissa åldersgrupper som tyvärr redan är fullsatta. Är man intresserad så kan man göra en digital köanmälan, så får ni ett mail om köplats och hur det ser ut i respektive klass för intag.

Idrotten är igång nu utomhus, vi påminner om vikten i att ha idrottskläder med sig, många glömmer det. Men det är viktigt att man faktiskt kan duscha/byta om efteråt, då man blir både varm och svettig. För tillfället satsar vi på friidrott och många resultat diskuteras just nu, dock tävlar man ju bara mot sig själv.

Alla nya F-klassare har inför höstterminen nu i dagarna fått mail om ett skolbesök i maj, samt lite annan viktig information inför skolstarten. Har ni mot förmodan inte fått ett sådant så kontakta oss omgående.

Det är mycket annat som ska fixas och göras färdigt innan sommarlovet, så vi har fullt upp. De allra flesta av våra 6:or har fått plats på Skanör Falsterbo Montessori skola i årskurs 7, så det är kul att de kan följas åt på en liten skola även i fortsättningen.

Nu hoppas vi på lite varmare temperaturer.

Har ni frågor och funderingar så hör av er!

// Maria, rektor.