Veckan har börjar med olika hälsoaktiviteter, allt ifrån avslappning, morgongympa, till promenader osv, allt detta direkt på morgonen så kroppen kommer igång. Till detta har vi schemalagt 3 idrottslektioner för de olika grupperna, som denna veckan bestod av ganska tuffa pass, lite träningsvärk här och där fick vi höra av eleverna, men de tycker det är roliga pass ändå….

Trä och metallslöjd är i full gång och likaså syslöjden, där har vi utökat maskinparken med 2 nya symaskiner i år. Efter jul så byter man slöjd, de som har slöjd är årskurs 3-6.

Sedan har vi även kastas oss in i alla teoretiska/praktiska ämnena, gått igenom våra nya böcker osv. Vårt tema i år handlar om vår närmiljö, för de allra yngsta så kikar vi på miljön runt skolan, sedan utökas detta åldersmässigt så de äldsta tar troligtvis hela vår kommun Vellinge. Därför var vi på vår fina strand i Kämpinge som uppstart med hela skolan, och kunde då även väva in fjorårets tema ”hållbar utveckling”, som vi grottade ner oss i förra läsåret, men som vi ska fortsätta med som röd tråd varje år, då vi tycker det är så viktigt. Dagen bestod mestadels av regn, men blev väldigt lyckad ändå. Nu börjar en intensiv ganska lång höst med mycket skolarbete, och en studiedag den 21/9, samt ett höstlov v44 är de enda ledigheterna vi får denna terminen, så vi kämpar på och lär oss massor.

Samtal om plats på skolan kommer kontinuerligt, vilket vi tycker är roligt, taket har vi satt till ca 20 +- elever per klass, så ännu finns det plats i alla grupperna. Vi hoppas att vi kan växa till vårt tak på 60 elever inom några år, då vi ser att behovet av dessa små fina skolor är jättestort, men snart är ett minne blott i alla kommuner. Vårt koncept är småskaligheten!

Skolsköterskan kommer till skolan måndagen den 10/9, hennes mail finns under kontakter om ni har frågor, eller vill boka möte med henne.

Specialpedagog Ulf startar nästa vecka hos oss, kontakt med honom går via rektor eller lärarna.

Väl mött!