Nu går det fort fort fort. Ekorrhjulet snurrar för oss alla, och strax är det påsklov v 15. Vart har tiden tagit vägen, det var ju nyss Jul och nyår känns det som.

Mycket ska hinnas med nu, 6:orna ska ha sina slutbetyg och drar strax igång sluttampen för sina Nationella prov. Åk 3 är i stort sett klara redan, men har några få moment kvar plus lite uppsamling för de som varit sjuka.

Nytt för i år gällande skriftliga omdöme, under HT får ni hem skriftliga omdöme från årsk 1-5, detta för den kritik vi fick på förra årets enkäter. Nu under våren uppdateras dem inför era utvecklingssamtal, men eftersom det är ca 10 veckor kvar har eleverna chans till att nå ännu längre så vi väntar med att ge hem dem tills skolavslutningen. Givetvis går vi noga igenom vart eleven ligger under vårens utvecklingssamtal som vi kallar IUP samtal (Individuellt utvecklingssamtal). Så 6:orna får betyg och åk 1-5 får sina skriftliga omdöme på skolavslutningen.

Snart kommer enkäten från Fritidshemmet, vi ger inte ut vår egna i år för skoldelen eftersom ni nyss gjort Skolinspektionens. Nu i Maj planeras Fritidshemmets dag och då blir det något kul för barnen som vanligt. Hoppas ni alla som har fritids fyller i den, det är viktigt för oss.

Vi hade ganska god uppslutning på vårt digitala föräldramöte, riktigt bra. Ni får ju alltid minnesanteckningar, vi har också haft f-rådsmöte, protokollet kommer ligga här på hemsidan, men är även hemskickat via hembreven.

Då vi fortfarande är rekommenderade att inte ha stora sammankomster så har vi väntat med att arrangera något större, vi håller det så hela denna termin också, men hoppas vi kan köra på som vanligt nästa läsår.

Bemanningen ser lite annorlunda ut nästa läsår, vi kommer ha två förändringar i lågstadiet tyvärr, en som väljer att sluta, och en som ska plugga på halvfart. Rekrytering pågår. Fler ändringar är inte kända i dagsläget. Själva elevantalet blir detsamma nästa år, så det finns forfarande plats i åk 1-3 nästa läsår, mellanstadiet är fullt eftersom vi har ett tak på 20 elever i varje klass.

Vi har fått förfrågan om vi kan öppna upp för de Ukrainska eleverna som kommer till Vellinge, självklart kan vi det om de så önskar i mån av plats, de väljer själv skola. Redan på måndag kommer en ny flicka i åk 2, vi kommer att ta hand om henne på alla sätt.

Utflykter och annat är inte riktigt fastställt ännu, vi brukar göra något som avslutning för hela skolan, det är dit era fruktpengar brukar gå. Först ska bara åk 5-6 åka iväg på orientering, samt kontroll av simkunnighet för åk 6, övrig simundervisning är inställd forfarande. Då vi nu utbildat 2 stycken av personalen i livräddning så är det minst en av dem som åker på detta.

Sammanslagning av sommarfritids är förlagt till Östra Grevie förskola v 28-32, vi kan inte garantera ordinarie personal hela perioden, men det finns alltid någon som bara har våra elever.

Det var allt för denna gången, som vi alltid säger. Har ni frågor och funderingar så ta det direkt med oss. // Maria, rektor.