Vi är inne i September och har haft en härlig skolstart, många nya härliga elever. Därför har vi arbetat extra mycket med skolans värdegrund, här är vi ju snälla mot varandra. Vi vill att detta ska sitta i väggarna, och det gör det också, vi har goda metoder till att arbeta snabbt med eventuella konflikter och meningsskiljaktigheter mellan barnen så att dessa känner att vi lyssnar och stöttar i situationerna.

Vi har mycket kul på gång nu i höst, en hel del inom kulturarbetet, och redan inom kort åker årskurs 4 iväg på äventyr till Arriesjön.

Årets tema är hållbar utveckling och de globala målen. Här kommer vi ta in en föreläsare tidigt som kan fördjupa oss mer i ämnet innan vi arbetar vidare på egen hand.

Årets simskola vet vi i dagsläget inte om det kommer till stånd för årskurs 2, så vi ber er alla att själv försöka gå på simskola med era barn. Det är en bra livförsäkring. Vi kommer att kolla av simkunnigheten för våra årskurs 6:or OM vi kan och får, det är då 50 m rygg, samt 150 m bröst som är ett minimikrav för att räknas som simkunnig inför idrottsbetyget.

Vår personalstab har utvidgats lite under detta läsår, vi har Jasmin i kök/städ, Ulf skolans specialpedagog 2-6, Josephine som 1:e lärare och klasslärare för 2-3 och biträdande verksamhetsansvar, Ann-Sofie som klasslärare i 4-6, Madeleine klasslärare i F-1 ink fritidspedagog och specialpedagog F-1, Lisa resurs i 4-6 och textilslöjd, Katja resurs i F-3 samt fritids, Elin F-klass samt resurs i F-1 och kör skolans buss, Tenny har språkval Spanska samt musik, sist har vi Peter som öppnar och har trä och metall slöjd samt idrott.  Alltså vilket gäng, och en otrolig kompetens. Detta är vi stolta över!

Skolan har nu MÅNGA i kö, redan fullt till F-klassen nästa läsår, så vi får fundera om vi gör en renodlad klass igen eller maximerar intaget till de 10+10 platser vi har i en F-1:a. Det är angenäma problem och vi kommer att kunna lösa dem på bästa sätt.

Ni som funderar på att titta närmre på vår skola, gör en digital köanmälan så bjuder vi in er till en visning och information av skolan, innan ni behöver ta ett definitivt beslut. Vi tar in efterhand som det finns platser i respektive klass. Detta läsår har vi faktiskt några enstak platser kvar.

Påminner om gällande C-19 regler.

Vid Covid liknande symtom:

• Stanna hemma vid minsta symtom
  • Testa dig
  • Neg. test, ok att komma tillbaka när man orkar vara med i verksamheten
  • Icke test eller ett pos. test, ok att komma tillbaka när man haft 2 helt symtomfria dagar.

Fortfarande gäller att OM någon i familjen har konstaterad C-19, ska ditt barn stanna hemma, gäller dock inte om eleven redan haft C-19 inom 6 månader.

Vellinge kommun avråder oss från att även fortsättningsvis ha fysiska möten till läget är förändrat, så våra möten kommer att läggas digitalt till största del, så även våra IUP samtal mm, om det inte går att ha dem utomhus. Detta diskuterar ni med era respektive lärare.

Vi önskar er alla en fantastiskt fin höst, och hoppas på Brittsommar så vi får njuta av sol och värme så länge vi kan. // Maria, rektor