I år låg påsken tidigt, det innebär att vi har ca 8 veckor var nu till sommarlovet. Full fart nu på Nationella prov och alla bedömningsstöd inför alla skriftliga omdöme och betygen för åk 6. Innan dess kommer det att bli en del som måste genomföras innan, t.ex orientering för mellanstadiet mm. I idrott är vi i full gång med friidrott, då mycket av det kan göras utomhus.

Äntligen är vi nu fulltaliga i vår personalstyrka, på plats i 4-6 har vi en otroligt erfaren och kunnig lärare som heter Ann-Sofie. Hon har arbetat 21 år för samma arbetsgivare dvs Malmö kommun, men dock inte helt på samma skola i alla dessa år, utan provat runt på de flesta stadier under sina 21 år. Hon har också under sin tid på mellanstadiet nu senast utvecklat pedagogiska metoder och läromedel för mellanstadiet, varit förstelärare samt undervisat nya lärarstudenter på lärarhögskolan. Men nu är hon alltså hos oss på Byaskolan, och vi har väntat på hennes 3 månaders uppsägningstid, för det var det verkligen värt.

Hon har redan börjat kalla till IUP samtal, då hon legat i bakgrunden sedan i januari och kört planeringen, samt varit inloggad på skolans plattform och kunnat följa och se alla elevernas arbeten och resultat, så hon har god koll på hur eleverna ligger till.

Inför hösten har vi endast ströplatser kvar, om man är intresserad så är bästa sättet att fylla i en digital köanmälan här på hemsidan, så kontaktar skolan er för status om köplats. Finns det plats blir ni ganska omgående erbjuden en visning. Våra klasser kommer att ligga på ca 20 elever, då vi vill vara ”det lilla alternativet”.

Flera undrar vart de tar vägen då det blir dags för årskurs 7. Ja, det är ju upp till var och en, OM man vill fortsätta på en liten skola så samarbetar vi och rekommenderar Skanör Falsterbo Montessoriskola. Det är en liten F-9 skola, en bit ut förvisso, men det kan det vara värt om man vill fortsätta på en mindre skola. Annars kan man leta i sin hemkommun, vi mailar alltid aktuella vårdnadshavare i årskurs 6, och diskussionerna är oftast igång redan hos eleverna.

Vårt fritidshem har öppet mellan kl 6.30-17.00 varje dag, det är för att personalens timmar fördelas i klasserna på skoltid. Vi vill därför gärna försöka kvarhålla dessa tider, vid enstaka tillfällen kan vi öppna eller stänga tidigare, men våra grundtider är alltid samma.  På sommaren har vi sammanlagning i Östra Grevie på förskolan, i år ligger veckorna mellan v 28-32, och vi försöker flytta över personal, men det kan förekomma att det är ”sommarpersonal” som arbetar för att vi ska få ihop våra semestrar. Anledningen till detta är att det ofta är väldigt få barn anmälda och därför behöver vi endast ha ett kök/städ igång, samt att fastighetsägaren gör löpande underhåll i Håslöv dessa veckor.

Nu ser vi fram emot lite högre temperaturer, så vi  får känna på sol och vårvärmen…

Har ni frågor och funderingar så kontakta oss gärna!!

// Maria, rektor.