Tänk vad tiden går. Nu går vi in i maj månad, och skolavslutningen kommer med en rasande fart. Våren har varit speciell på många sätt, vi har verkligen jobbat hårt på skolan för att få med alla i vårt skolarbete, oavsett om eleven varit hemma eller på skolan. Dubbelarbete deluxe, men vad gör man inte för dessa fantastiska elever på Byaskolan. Denna Covid-19 pandemi är på långa när över, men vi känner att elever och föräldrar känner sig trygga med den extra insats vi gör på skolan för att minska smittspridning. Så nu är i stort sett alla tillbaka som vanligt. Fortfarande är vi hårda med 2 helt friska dagar innan man återkommer efter sjukdom, det gäller såväl personal som elever.

Vi har idag haft elevrådsmöte, det är viktigt att vi vet vad eleverna har för önskemål och tankar om sin skola, så detta tar vi på allra högsta allvar. Vill ni se protokollet så ligger det under dokumentfliken. Vi kunde inte heller ha vårt sedvanliga föräldraråd som ni förstår, men fick köra en digital variant, och även detta protokoll ligger på hemsidan. In och läs!

Förövrigt vill jag stolt deklarera att de enkäter man fyller i för Skolinspektionen, gav otroligt högt resultat för Byaskolan, det är personal, utvalda elever och ALLA föräldrar. Vi kommer att ta med detta i vårt kvalitetsarbete för att utveckla skolan ännu mer, men vi fick goda resultat på samtliga punkter och frågeställningar, vilket gör mig som rektor stolt över skolan och all personal. Fantastiskt!!

Vi har nu beslutat att ställa in skolavslutningen med nära och kära i år, men vi kommer att försöka göra den så bra som möjligt för eleverna ändå. De önskar lite interna jippon istället, och det ska vi försöka ordna. Vi tar allvarligt på social distansering, ingen av oss vill bli sjuka och speciellt inte inför sommaren, därför är vi restriktiva just nu med besökare.

Skolan växer sakta, och vi har visningsvecka mellan den 15-18 juni, då har eleverna gått på sommarlov, och endast fritids är på plats. Så vill man se skolan så är det bara att fylla i en digital köanmälan så kontaktar vi er för att boka in en visning gällande datum.

Vi önskar er alla en härlig vår och hoppas på många sköna stunder i solen. Va rädda om er därute!

/ Maria, rektor