Nu får vi nog känna att hösten gjort sitt intrång, i skrivandets stund vräker regnet ner utanför och en del av barnen leker i vattenpölarna.

Vi håller som bäst nu på att kartlägga eleverna både kunskapsmässigt, men även på fritidshemmet om vad de tycker är kul, behöver lära sig mer av osv. På fritids håller vi på att vidareutveckla den verksamheten, och kommer att ha tydliga verktyg där vi ser över vad vi behöver förbättra, för att eleverna ska få en så god och meningsfylld fritidsverksamhet som möjligt och som utgår från LGR11 och kap 1-4.

I morgon är det Skoljoggen i hela Sverige, så även på Byaskolan. Vi lägger detta som en gemensam idrott, och hela skolan springer samtidigt. Årets springslant som är frivillig går till Clowner utan gränser.

Nästa hållpunkt för alla vårdnadshavare är läsårets första föräldramöte den 23/9 kl 17.30 -19.00.

Påminner om sjuk/friskanmälan, bra om den görs senast 07.15, så att vi vet hur mycket mat vi ska beställa, detta görs alltid till fritidstelefonen på 0725-830034.

Våra nyanlända. I samband med vår uppstart av skolan 2016 gjorde vi ett samarbete med kommunen, vi behövde elever och de behövde skolplats. Det var ett härligt mångkulturellt inslag i vår verksamhet, då vi vi värnar mycket om allas lika värde oavsett var i världen man är född, eller vilka svårigheter eller annat man har. På vår skola får man vara ”lik, olik och helt unik”. Nu förra veckan tog vi farväl av de två sista, och därmed är det samarbetet över. Vi önskar dem stort lycka till i sin nya hemkommun och sin nya skola.

Visningarna fortsätter, vi har dock inte plats för alla, en del grupper är fulla nu, men om du vill veta hur det ser ut för just ditt barn, maila och fråga. Vi tillämpar syskonförtur och ködatum, så man kan ställa sitt barn i kö för en framtida skolplats. plats@haslovsbyaskola.nu

Vi ser fram emot ett gott samarbete och hoppas att alla kommer till oss direkt om ni har frågor och funderingar, vi brukar hjälpas åt så att vi kommer fram till en bra lösning för alla parter. Då mår alla bäst. Ha det skönt i höstmörkret.