Vår tanke!

Skärmavbild 2016-07-25 kl. 20.50.09

Lite snabbfakta!

•Små klasser, där alla elever får ta plats
•Alla känner alla både lärare, personal och elever och ledning
•Familjär stämning på skolan och bra forum där vårdnadshavare kan mötas
•En bra skolstart för små barn, men även för de elever som byter till oss
•Eleverna tillåts att leka och vara barn länge, man behöver inte bevisa något inför andra
•Elever leker och umgås med barn i alla åldrar, inte bara med sina egna klasskamrater
•Skolan ligger i en idylliskt miljö, med Ängavallen in på knuten som vi besöker kontinuerligt
•Lärarna har fått  bra omdöme vid senaste skolinspektionens besök, hela inspektionen påvisade noll brister
•Skolinspektionens besök visade bra resultat, och att vi är på väg i rätt riktning i vårt arbete med skolutveckling
•Lärarna har tid att se varje elevs behov
•En skola med mycket trevliga traditioner
•En skola med lite skamfilat rykte sedan tidigare ägarförhållanden, men som vi ska göra allt för att återuppbygga, vilket vi redan år 2 kommer att synliggöra, då vi kommer att skapa och sätta vår egna prägel på skolan

  • Sist men inte minst, skolbuss från Vellinge tätort, Höllvken samt Svedala. De som åker kommunalt får ett gratis jojokort

Vill du att ditt barn får de allra bästa förutsättningar för sin fortsatta framtid?

Välkomnen!

 

Lite om oss och hur vi tänker vidare följer nedan!

Företaget MIBA har alltid arbetat med åldersblandade klasser sedan vårt inträde i skolan 2009 . Vi ser att det finns så mycket positivt med detta. Ev kan möjligtvis vara att det blir mer jobb för läraren att hålla flera nivåer igång, om man ej är van vid att arbeta så, och att barnen måste vänja sig med att det oftast är olika saker på gång i klassrummet samtidigt på individ/gruppnivå. Det är dock inga problem för barnen att lära sig detta, och eftersom vi uteslutande bara har arbetat med blandade klasser, ser vi att fördelarna överväger nackdelarna.  Målet för Håslövs byaskola ska trots detta återgå så fort vi kan till dess grundform med åldershomogena klasser, allt eftersom skolans elevantal ökar. Men för att ge er lite kännedom om att arbeta åldersblandat så tänker vi såhär kring denna väl inarbetade arbetsmetod:

* Barnen ser vad de äldre barnen arbetar med, och blir nyfikna på deras arbete, och arbetar ihärdigt vidare, så att de också ska få göra samma sak.
* Barnen jämför inte sitt arbete med andras, tävlingsmomentet minskar, eftersom barn arbetar med olika saker utifrån sin egen, individuellt planerade vecka.
* De yngre barnen behöver inte alltid fråga läraren om hjälp, utan kan oftast fråga en kamrat. Inlärningshalten blir då oftast högre, både hos den elev som frågar och den elev som ska förklara. Att förklara hur något fungerar kräver större tankeförmåga och formuleringsförmåga av en människa, än att få något visat för sig, genomföra detta och sedan gå vidare. Samtal elever emellan, är mycket givande och utvecklande för båda parter.
* Barn lär sig att inte skämmas över att fråga. Det är helt OK i åldersblandade grupper. Läraren har alltid präntat in hos barnen att ”den som ingenting frågar, får ingenting veta” (SVTs vetenskapliga barn- och ungdomsprogram Hjärnkontorets slogan). Det är helt OK att fråga någon om någonting som man inte förstår, och det är helt OK att släppa sitt arbete för en stund och ta sig tid att förklara hur det hela går till för en kompis.
* Det gör ingenting om den som är framåt arbetar med uppgifter som de äldre sysslar med, eller att den som behöver mer tid för inlärning arbetar med saker som de yngre gör. Det går att individanpassa undervisningen på detta sätt.

Vi har nu arbetat så hela läsåret, och ännu inte sett att eleverna känner sig obekväma i sin klass, tvärt om känner eleverna en enorm samhörighet och värnar mycket om varandra både i klassrummet och ute på rasterna.  Konkurrensen över att hela tiden jämföra sig med kompisar i samma ålder har avtagit och medvetenheten om sin egna inlärning är stor hos var och en.

Litet galleri på skolans härliga miljöer ute och inne och i närområdet.

 

"…med livslång lust till lek och lärande"